zondag 22 december 2013

Kerst Deco van kaarsvet

Wij branden hier altijd best veel kaarsen, omdat dat in deze dagen zo gezellig is.
Af en toe gaat het branden niet helemaal goed, dan smelten ze scheef weg, of "vallen" ze tegen elkaar aan, waardoor ze niet meer aan kunnen omdat het lontje weg is gezakt.
Ik bewaar die stukken kaars altijd omdat ik dacht dat er ooit nog wel eens wat mee te maken was.
 Dus pakte ik vorige week de spullen eens uit de kast, kaarsen, oud pannetje en koekjes vormpjes.
Ik heb eerst een groot stuk kaars in het oude pannetje laten smelten, op een laag vuur (je moer er wel bij blijven staan.)
 Daarna het gesmolten kaarsvet in de koekjes vormpjes gegoten, die op een bakvelletje lagen.
Goed aandrukken, want het loopt er af en toe onderdoor. Na enige tijd (gaat best snel hoor) kun je stoppen met aandrukken en het volgende vormpje vullen.
Mijn ervaring is dat de plastic vormpjes beter lukte dan de ijzeren.
Als het gestold is draai je de vormpjes om en druk je heel voorzichtig langs de randjes van de vormpjes. Het kaarsvet laat dan los en je kunt het voorzichtig uit het vormpje drukken.
Na enige tijd heb je een heleboel leuke, verschillende kaarsvet figuurtjes.
Als je er met een saté prikker een gaatje in prikt (als het vet nog warm is en niet helemaal hard geworden) kun je er een lintje aan maken en kunnen de figuurtjes in de Kerstboom of ergens anders aan hangen.
Natuurlijk kun je ze zo gebruiken (als je mooie kleurtjes gebruikt staat dat leuk in je interieur), maar je kunt ze ook, zoals op deze foto, versieren (hier heb ik een paar pearl drops gebruikt, maar glitters of iets anders kan natuurlijk ook)

Het is leuk om te doen, zeker ook met kinderen.
En als je geur kaarsen gebruikt ruikt het ook nog eens heel erg lekker.

Nu ben ik op zoek naar kaars-lontjes, weet iemand misschien waar je die kan kopen??

Liefs, Daphne

10 opmerkingen:

  1. wat een leuk idee Daphne, heb ik zelf nog nooit gedaan...
    je kastje is enig geworden!
    fijne dagen:0)
    grtz Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk idee zeg!
    Ik zie ook wel dat je een oud theekopje vult en hierin een nieuwe lont.
    Dit ziet er ook mooi uit.
    Fijne zondag, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook geen idee waar je lontjes kunt kopen. Nog wel een idee, mijn dochter had van restjes bij de scouting ook "nieuwe" kaarsen gemaakt door het vet in een wc rolletje te gieten.
    Groetjes en fijne dagen,
    Fieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geworden Daph en de lontjes??? Bij Pipoos misschien?
    kus mam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee zo Daphne, mooi gemaakt!
    En ik denk ook dat je die lontjes wel bij Pipoos zal vinden.
    Lieve groetjes, Berlinde

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig gefreubeld weer Daphne...kaarsenlontjes kun je inderdaad bij Pipoos kopen, zowel gewoon lont als lontjes met een ijzer onderkantje zoals je bij theelichtjes ziet...succes en veel plezier, fijne dagen en lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toevallig zei mijn man vorige week nog: Je kunt die restjes toch ook weer omsmelten? Wij deden dat vroeger inderdaad ook. Lontjes kochten we toen bij de hobbywinkel. Maar ik vind het idee van de versieringen ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi hoi Daphne,
    leuk idee zeg om je kaarsvet opnieuw te gebruiken, ik denk dat je in de hobbywinkel wel lontje kunt kopen!
    Je kastje hieronder is super schattig en de gevouwen glitterboom prachtig!
    Daphne ik wens jou en je familie hele fijne dagen toe!
    Warme groetjes van Daatje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een paar jaar geleden heb ik dit ook samen met de kids gedaan, ik haalde toen de lontjes bij de plaatselijke kachelwinkel die ook nog olielampen verkocht maar ik denk inderdaad dat pipoos het juiste adres is.
    Fijne en gezellige kerstdagen en alle goeds voor 2014

    BeantwoordenVerwijderen