donderdag 24 januari 2013

Vogel Voer Maken

Vandaag wil ik jullie laten zien wat wij voor de vogel gemaakt hebben. Het is nu koud en door de sneeuw kunnen ze weinig voer vinden, dus mogen we ze best wel een handje helpen.
 
Gisteren was het weer speel middag bij ons.
Jade had een vriendje te spelen en ze hadden wel zin om "iets leuks te doen".
Nou, ik had wel een ideetje.
Ik had nog wat oud brood, wat rozijntjes en vogelvoer en een blok frituurvet, dus heb ik Jade en haar vriendje in de keuken geïnstalleerd en konden ze aan het werk.
Eerst hebben ze van het brood allemaal kleine  stukjes gemaakt en dat in een mok gedaan. Een bodempje, want daarop kwam een laagje rozijntjes en daarop een laagje vogel voer.
Dit herhalen tot de mok vol zit.
Ondertussen heb ik het frituurvet gesmolten en dat heb ik in de mok gegoten.
Als laatste een stokje erin gestoken en toen alles in de koelkast gezet (dan wordt het vet weer hard)


Toen het klaar was hebben we een touwtje aan de oor van de mok gemaakt en toen kon het de tuin in........
Kijk nou hoe leuk, de mok hangt nu dus een beetje scheef en de vogels kunnen op het stokje zitten en zo van het voer snoepen!!
Omdat ik toch leuk bezig was heb ik ook nog allemaal pinda's op een rieten dienblad geplakt (met mijn lijm pistool) en die ook in de tuin gehangen. Weer eens wat anders dan een pinda slinger.....
Toen had ik nog een zakje pinda's en wat vet bollen, die heb ik aan een tweede dienblad gehangen en ook dat in de tuin gehangen.

We hebben nu een heel gezellig "Vogel- Restaurant" in de tuin :-)
Vanmiddag zaten er al vele vogeltjes bij het voer, het is een leuk gezicht, helemaal als ze op het stokje zitten van de mok.........

Bedankt voor de lieve reacties op mijn vorige post.
Heel leuk om te lezen altijd weer.
Liefs, Daphne

7 opmerkingen:

  1. 3 vliegen in één slag. Kinderen bezighouden, oud brood opgebruiken en de natuur helpen. Mooi de kinderen leren om de natuur te helpen ik zie dat hier in Belgie veel te weinig.
    Groetjes

    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo dat is een echt vogel restaurantje in jullie tuin.
    super idee van die mok. maak je foto's als de vogeltjes erop zitten..
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi hoi Daphne,
    wat leuk dat je zo met de kinderen bezig bent geweest!
    Goed idee trouwens van die mok met voer en vet!
    De kaartjes voor je vader en schoonvader vind ik heel erg mooi geworden! nog van harte!
    Groetjes van daatje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk!! Die pinda's op het dienblad ook!! Geweldig!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Daphne, en ook zo gezellig om dit met elkaar te maken. Heel origineel dat blad met geplakte pinda's ;)
    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo'n mooi vogelrestaurant in de tuin hé! Heb zelf ook vetbollen gemaakt, eerst op stage en daarna nog thuis. Erg leuk als de vogels erbij zitten. Wat een leuk idee van je pindadienblad!

    BeantwoordenVerwijderen