zondag 10 september 2017

Lekker kokkerellen

Als het zo slecht weer is als afgelopen vrijdag en zaterdag krijg ik altijd enorm veel zin in "kokkerellen".
Koken doet mijn man meestal, maar kokkerellen, fröbelen, dingen uitproberen, nieuwe bewerkelijke recepten, grote hoeveelheden, dat noem ik kokkerellen en dat doe ik dus meestal:
Zo kreeg ik donderdag 3 dozen vol met tomaten!!
3 Dozen, ik denk zo'n 10 kilo!!
Ik bedacht om er allemaal pasta saus van te maken.
Wij eten best vaak pasta en dan gebruiken we meestal de rode saus als basis, maar zelfgemaakt is deze natuurlijk veel lekkerder.
Ik zocht op internet naar een recept en combineerde verschillende recepten om er mijn eigen draai aan te geven.
Eerst alles snijden, ben ik toch al gauw een klein uurtje mee bezig geweest😊
Toen verdeeld over 3 pannen.
Ja ja, ik had 3 pannen nodig!
Tomaten in blokjes, rode paprika, ui en knoflook.
Alle hoeveelheden  een beetje op gevoel.
Met een klein scheutje water een uurtje laten pruttelen.
Daarna de pan van het vuur en alles met een staafmixer fijn gemaakt.
Lekker wat smaak toevoegen......scheut azijn, kopje suiker, paprika poeder, cayennepeper, korianderzaad en kruidnagel.
Pan weer op het vuur en nog een uurtje laten pruttelen.
Als laatste zout en peper indien nodig.

Deze saus is héél lekker als basis.
Voor pasta, voor op de pizza, voor bij een
omelet, verzin het maar.
Gisteren hebben wij lekker gehakt en groente toegevoegd en pasta erbij gekookt. We hebben heerlijk zitten smullen allemaal.

Fijn weekend, ik kom ook even bij jullie kijken.

18 opmerkingen:

  1. Handig is dit. Mijn vader was ook altijd de een dat van alles; saus, ingemaakte groenten en fruit, jam en konfijt alsook beleg gemaakt. Was altijd koken bij ons in de keuken. Dus respect voor wat je heb gedaan want ik weet hoeveel werk er in zit... knap hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat zal het heerlijk geroken hebben in het hele huis Daphne. Lijkt me zalig, bij je beschrijving alleen al liep het water me in de mond ;P Volgens mij is dit ook nog eens supergezond en je weet precies wat er in zit.
    Die baklust krijg ik ook meestal bij dat herfstachtige weer maar dan meer koekjes en taarten...LOL.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yummie....dat ziet er heerlijk uit, Daphne. En zo'n zelfgemaakte basis voor pasta en pizza is zoveel lekkerder en gezonder dan uit een pak of blik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooo, heerlijk! Dat ziet er top uit. Hou ik ook zo van, lekker koken in grote hoeveelheden. Dan heb je er tijden plezier van. Ook lekker als basis voor een soepje denk ik. Mmmm

    Geniet er maar lekker van hoor!! Topper!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Daphne,
    Wat leuk te lezen en te zien dat jij dat ook leuk vindt. Ik moet er gewoon aan denken om ook ens iets uit de keuken te laten zien. Recepten uitproberen en net als jij van alles combineren, is een hobby die ik al zo lang heb. Geweldig hoe je ons meeneemt in je keuken, ik ruik het bijna. Gisteren en ik tomatensoep gemaakt, met een vleugje pindasmaak. Smullen....
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit....wil gerust wel eens komen proeven, hoor !( (hi hi)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! En ook heel fijn als je weer zo'n bakje uit de vriezer kunt pakken. Ik ben tegenwoordig helemaal dol op verse tomatensoep, ook zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er heerlijk uit. Daar ga je nog lang van genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo leuk om in de keuken bezig te zijn. Je saus ziet er heerlijk uit. Ik ga straks ook lekker aan de gang met tomaten. Zo'n basissaus is altijd handig om op voorraad te hebben en er gaat echt niets boven zelfgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel herkenbaar. De keuken is een extra fijn plek om aan de slag te gaan als het buiten regent.
    Wat ziet de pastasaus er heerlijk uit! Ideaal om zo steeds een bakje uit de diepvries te kunnen halen.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MMMMmmmmm ... zelfgemaakte pasta saus ...
    Je weet wat je eet ...
    Fijne start van de week ... liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, jammie jammie wat ziet dat er heerlijk uit. Er gaat niets boven zelf gemaakt, of dat nu saus of soep is, het smaakt altijd vele malen lekkerder dan uit een pakje. Smakelijk eten.
    Liefs van Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi hoi Daphne,
    geweldig wat een werk zeg maar het is wel het meest eerlijke allemaal producten die je kent dat zal lekker smaken, hoe bewaar je die saus eigenlijk, vries je die in?
    Liefs van Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmmm jammer, wat zal dit lekker zijn. En, Hi, Hi, ik was ook aan het kokkerellen en heb twee keer Indonesisch gekookt, daar zat ook trassi in, onze keuken ruikt er nog naar.😅😅

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er heerlijk uit zeg!
    En wat heerlijk, 5 weken op vakantie. Fijn dat jullie je, ondanks het weer, goed vermaakt hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo, dat ziet er heel goed uit. Leuk is dat om zo aan de slag te gaan. Ik houd er ook van om recepten uit te proberen.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Niks voor mij. Ik haat koken. Mijn man doet het meestal. En we lusten hier toch niks. Dus nieuwe dingen worden hier niet echt op prijs gesteld, hahah. erg hoor. Het smaakt zelden tot nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow.....wat heerlijk Daphne!
    Lekker de grote pannen op het vuur.....herfstgevoel!
    Ik kreeg laatst een aantal courgettes en heb ook grote pannen courgettesoep gemaakt....heerlijk!
    Groetjes en eet smakelijk,
    Diny

    BeantwoordenVerwijderen